اوصاف الاشراف

تحقیقی نو از اوصاف الاشراف، تالیف خواجه طوسی منتشر شد.

ابوجعفر محمد بن حسن طوسی ملقب به خواجه نصیرالدین و مشهور به محقق طوسی می‌باشد و با القاب استاد البشر و عقل حادی عشر و معلم ثالث در طلیعه آفتاب روز یازدهم جمادی الاولی سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس چشم به جهان گشود. علوم مختلف را از پدر و سپس از علما و دانشمندان طوس و نیشابور و خراسان در حوزه های فقه و فلسفه و حدیث و نجوم و ریاضیات و دیگر رشته ها آموخت. آثار علمی خواجه در عرصه های گوناگون سرآمد تولیدات علمی دانشمندان شیعی بر تارک فرهنگ اسلام و ایران می درخشد.

اوصاف الاشراف رساله ای کوتاه در سیر و سلوک به فارسی در واپسین دهه‌های عمر گرانقدر خواجه که به در خواست خواجه شمس الدین محمد جوینی وزیر نگاشته شده است. اسلوب خواجه در این رساله بیان طریقت و روش اهل سلوک و عرفان مبتنی بر روش عقلانی است.

صفحه خرید:  اوصاف الاشراف (خواجه نصیرالدین طوسی)

انسان پس از طی مرحله حکمت نظری قابلیت آن را می‌یابد به عالمی والاتر که همان مرتبه ملائکه مقدس و عقول و نفوس مجرد به حقیقت مطلق است قدم بگذارد. این عالم در آثار خواجه نصیر به عالم اشرف نامگذاری شده است. کسانی که سیر و سلوک و حرکت باطنی و مهرورزی با حق را در پیش گرفته‌اند در جایگاهی فراتر از حکما و فلاسفه قرار دارند.از این رو خواجه در توصیف آنان، این کتاب را ”اوصاف الاشراف” نام نهادند. اوصاف الاشراف متنی عرفانی دارد که از قواعد عقلی پیروی می‌کند و می‌توان گفت اثر در باره احوال و مقامات عرفانی است ولی با غلبه زبان و بیان فلسفی.

کتاب بر اساس دو نسخه نو شناخته و نسخ دیگر تصحیح و تحقیق شده و با یک مقدمه علمی و تحقیقی در ۱۳۷ صفحه چاپ شده است.

امید است مورد توجه علاقمندان اهل نظر و بصر واقع گردد.

لینک کوتاه: https://ayateeshraq.com/paafj

0 دیدگاه برای تحقیقی نو از اوصاف الاشراف، تالیف خواجه طوسی منتشر شد.

0 دیدگاه برای این محصول

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تحقیقی نو از اوصاف الاشراف، تالیف خواجه طوسی منتشر شد.”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

captcha

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.